Velg språk

  • en_GB
logo

Annet

Kontakt oss

Avvik/trafikkstatus

Alle større avvik varsles av oss hele døgnet, året rundt. Driftsmeldinger legges ut på Tromskortets forside under "trafikkstatus" og på våre Facebooksider.
Det er dessverre ikke alltid at vi får informasjon om alt som skjer i trafikken, så varsling på våre sider er med forbehold om at også vi har mottatt informasjon. Mindre forsinkelser på bybusser i rushtrafikken varsles ikke med mindre det er snakk om spesielle hendelser.
 

Abonnere på SMS eller epostvarsel på ferger:

Torghatten:

Send en e-post med informasjon om hvilke ruter du ønsker å abonnere på, samt din e-post adresse og telefonnummer til firmapost@thn.no.

Norled:

SAMBANDET   SMS-varsling

Stangnes - Sørrollnes:

 

Send "Norled varsle 1043" til 2077

     

Stornes - Bjørnerå:

 

Send "Norled varsle 1044" til 2077

     

Bjarkøy - Sandsøy - Grytøy:

 

Send "Norled varsle 1045" til 2077


Man kan også hente disse opplysningene på mobiltelefonen: Er båten i rute?
Besøk varsel.norled.no i nettleseren på mobilen din. Velg samband du vil motta meldinger på. Sjekk mobilen for å se om det er avvik på ditt samband.

Nyttig på reisen

For deg som reiser reiser med rutegående trafikk i Norge på buss, båt og ferge har samferdselsdepartementet fastsatt vilkår som skal gjelde som komtraktsbetingelser mellom deg som reisende og Troms fylkestrafikk som transportør.

Hvis du ønsker å lese mer om transportvilkår for rutegående busstrafikk, hurtigbåt eller ferge, finner du lenker til dette og mer ved å trykke her.

 

Reisegods og bagasje

Det er mulig å ta med inntil 20 kg håndbagasje per reisende som løser billett. Bagasje ut over dette vil bli taksert som gods. Tyngre eller større gjenstander eller bagasje i den utstrekning plassen tillater det og vognbetjeningen finner det forsvarlig.

http://www.tromskortet.no/getfile.php/133205/Bilder/Artikkelbilder/Bagasje.png%20%28column%29.pngPrisliste for bagasje utover det som anses som håndbagasje følger takstregulativet og beregnes per kolli (stykk):

 

0-1 kg             kr 100,- pr. kolli

1-10 kg           kr 150,- pr. kolli

10-20 kg         kr 200,- pr. kolli

 

Ved eventuell skade på reisegods som det er betalt godtgjørelse for er transportør ansvarlig for tap eller skade som rammer godset fra det anbringes i bussen frem til bestemmelsesstedet såfremst ikke tapet eller skaden skyldes feil eller forsømmelse fra den reisende. Krav om erstatning bør fremsettes snarest.

 

Barnevogn, sykkel, spark, hund osv.

Reisende kan ta med barnevogn og sykkel i den grad plassen ombord tillater dette. Barnevogn kan tas med gratis som reisegods av betalende kunde, mens det må løses ekstra billett for sykkel, sparkstøtting og hund.

Barnevogn kan tas med i den grad det er plass, og skal plasseres iht. skilting eller førers anvisning. Sykkel tas bare med så langt plassen rekker og transporten er forsvarleg. Sjåføren avgjør om det er plass og forsvarlig. Grupper og skoleklasser med sykkel må ta kontakt på forhånd med transportselskapet for å avklare mulighetene for slik transport.

 

Dyr
Transportmidlet har ikke plikt til å ta med levende dyr unntatt førerhund og politihund. På grunn av problemstillinger ift. allergi tillates det ikke pelsdyr (hund, katt etc.) på våre regionale bussruter (rute 100-160).

På lokale busser kan det tillates dyr dersom det er plass og dyret ikke er til sjenanse for de andre reisende. Dyr skal sikres i bånd eller bur under transporten og må ikke hindre fri passasje. Dyr som er aggressive eller sjenerer dei reisende på annet vis, kan bli satt av under transporten.

På hurtigbåtrute 2 (Tromsø-Finnsnes-Harstad) er det to bur til hund bak ved kiosken på hver båt. På rutene 3 (Tromsø-Skjervøy) , 4 (Tromsø-Lysnes-Tennskjær-Vikran) og 6 (Harstad-Bjarkøystedene-Sør Senja) er det to hundebur plassert i lasterommet (med varme og lys). Her kan hunder plasseres under overfarten, mens man selv sitter fremme i kabinen. Det er ikke sitteplasser ved hundeburene.
Hovedårsaken til at dyr blir plassert bak kabinen er hensynet til reisende som kan ha allergi mot dyr. Dersom det er flere hunder enn bur tilgjengelig, må man ha med eget bur. Båtene kan ikke ta med flere hunder enn det er bur til. På rutene 3,4 og 6 kan hunder om sommeren i tillegg til burene inne, stå ute i medbrakt bur på bakdekket.

 

Mat og drikke på reisen

Det er tillatt å nyte medbragt mat og alkoholfri drikke på buss, båt og ferger i Troms. Mat og drikke som avgir lukt eller kan skitne til seter eller innredning, er derfor forbeholdt de reisemidler der det er kafé og servering ombord. Varm mat eller drikke kan være en utfordring ved brå bevegelser i trafikken, og vi ber derfor om at slikt oppbevares med påskrudd lokk. Alkoholfri drikke kan medbringes i flaske med skrukork.  Husk å kaste emballasjen i søpla etter bruk, dette til alles trivsel. Om du er i tvil se etter nedenstående skilter eller spør sjåføren.

http://www.tromskortet.no/getfile.php/135132/Bilder/Artikkelbilder/Varmmat-WEB.jpg%20%28column%29.jpghttp://www.tromskortet.no/getfile.php/135129/Bilder/Artikkelbilder/Drikke-beger-web.jpg%20%28column%29.jpg

 

Betaling

Tromskortet er vårt foretrukne betalingsmiddel og kan benyttes på all kollektiv transport i Troms foruten sommersambandene. Tromskortet kan fylles med reisepenger på følgende vis:

Nettbutikk - ønsket beløp

Kundesentre - minimum NOK 400

Hurtigbåter - minimum NOK 1000

Ferger - minimum NOK 2000

Troms mobillett er vår betalingsløsning via mobil app og kan benyttes på all kollektiv transport i Troms.

Kontant betaling kan gjøres med norske kroner eller euro (€ - kun sedler) på alle busser, båt og ferge i Roms.

Bankkort aksepteres på de fleste transportmidler i Troms, men ikke alle.

Kredittkort Visa og Mastercard aksepteres på regionbussrute nr. 100, 110 og 150 ved kjøp over kroner 50,-. Alle hurtigbåter utenom Skaaskjær (rute 5) aksepterer kredittkort.  

Barn som reiser alene

Skoleelever

Elever i grunnskolen kan reise uten ledsager mellom hjemsted og skole.

 

Barn som reiser med vanlig rutegående busstransport

Barn yngre enn skolepliktig alder (første klasse), skal alltid følges av ledsager. Ledsager skal være fylt 14 år og følge med på hele reisen.

 

Barn som reiser alene med hurtigbåt

Barn som reiser alene med hurtigbåt må være fyllt 7 år og må ha med seg ferdig utfyllt registreringsskjema som skal leveres mannskapet om bord på hurtigbåten. Dette gjelder til og med barnet fyller 12 år.

Registreringsskjema REISER ALENE fra Boreal Transport

 

Er ditt barn rustet til å reise alene?

Det er du som forelder som best kjenner ditt barns begrensninger og evne til å takle uforutsette hendelser. Barnets alder alene er derfor ikke alltid nok til avgjøre om barnet er skikket til å reise alene eller ta vare på et annet barn på reisen. Vi anbefaler at barn har tilgjengelig telefonnummer til sine nærmeste dersom reisen ikke skulle gå etter planen. Det kan også være lurt å foreta reisen sammen med barnet en gang før det skal ut å reise på egenhånd. Det kan være greit å trygge ditt barn på å spørre mannskap om hjelp dersom man er usikker.

Venterom og terminaler

Det er venterom for kollektivtrafikk på følgende steder i Troms:

Nord-Troms

  • Storslett
  • Skjervøy
  • Rotsund

Midt-Troms

  • Finnsnes Hurtigbåtterminal
  • Brøstadbotn kai
  • Lysnes kai
  • Tennskjær kai
  • Buktamo Kro
  • Storsteinnes

Harstad og Sør-Troms

  • Harstad Havneterminal
  • Engenes kai
  • Skrolsvik kai

Tromsø-området

  • Prostneset (Odd Berg bygget)
  • Giæverbukta

 

Åpningstider venterom:

Tromsø Byterminal (felles for buss og hurtigbåt):

Tromsø sentrum (Prostneset)

Man - fre Kl. 08.00 - 17.00
Lørdager  Stengt
Søndag Stengt


Finnsnes Buss og Hurtigbåtterminal:

Mandag, tirsdag og onsdag 06.30-18.30 (salgskontor er åpent 08.30-15.00)
Torsdag og fredag 06.30-21.30 (salgskontor er åpent 08.30-15.00)
Lørdag 08.00-17.00 (salgskontor er stengt)
Søndag 16.00-21.30 (salgskontor er stengt)

 

Harstad Havneterminal (felles for buss og hurtigbåt):

Mandag 06.30 - 19.30  
Tirsdag 06.30 - 19.30  
Onsdag 06.30 - 19.30  
Torsdag 06.30 - 19.30  
Fredag 06.30 - 19.30  
Lørdag 10.30 - 15.00  
Søndag 12.45 - 20.30  


Det kan ved enkelte hellig- og høytidsdager være andre åpningtider.
Disse bekjentgjøres i så fall særskilt.

 

Oppbevaringsbokser

For reisende finnes det et tilbud om oppbevaring av reisegods for en kortere periode på følgende terminaler: Kundesenteret  på Prostneset i Tromsø, Harstad Hurtigbåtterminal, Finnsnes HB og bussterminalen på Storslett.

NB: Kunder er selv ansvarlige for å hente ut sin bagasje fra oppbevaringsboksene før venterommene stenges. For utlåsning av bagasje utenfor åpningstid må vekter tilkalles. Dette koster kr 937,50 inkl. mva. og må gjøres opp av kunde overfor vaktselskap. Kunder må dessuten forevise offentlig godkjent legitimasjon.

Securitas Tromsø: vaktelefon 77 65 49 50 
Securitas Harstad: vaktelefon 77 06 80 40

Reisegaranti med buss

Reisegaranti med buss fra Troms fylkestrafikk


Reisegarantien gjelder på alle ordinære bussruter som kjøres på oppdrag fra Troms fylkestrafikk. Garantien gjelder ikke på ferger og hurtigbåter.

Dersom avviket er forhåndsannonsert, eller du vet- eller burde visst at årsaken til forsinkelsen ikke ligger hos Troms fylkestrafikk (TFT) og våre operatører, kan vi ikke tilby refusjon.

Pass på at rutetider er gyldige og kommer fra Troms fylkestrafikks offisielle kanaler. Enkelte bussruter følger skolens undervisningsdager. Det kan også være endringer om sommeren, jul/nyttår og påske samt andre hellig- og høytidsdager.

Reisegarantien gjelder ikke:

  • Dersom forsinkelsen eller innstillingen skyldes forhold utenfor transportørens kontroll, slik som ekstraordinære værforhold eller naturbegivenheter

  • Der det er 20 minutt eller mindre til neste avgang i henhold til rutetabell

  • Uforutsette problemer med kjøreveien og andre trafikale forhold

  • Offentlige påbud og forbud, streik og lockout etc.

  • Ved følgeskader av forsinkelsen, for eksempel at du ikke rekker tannlegetime, forretningsavtale eller en flyavgang

  • Ved for sen ankomst til korresponderende buss/båt
     

Dersom det allikevel skulle oppstå forsinkelser vil vi:

  • Gi deg best mulig informasjon om hva som skjer

  • Gi deg informasjon så tidlig som mulig om alternative transporter/reiserute

  • Forsøke å sette opp alternative transportmidler
     

Om alternativ transport ikke kan tilbys vil vi refundere dine utlegg til drosje og/eller kjøregodtgjørelse dersom bussen på din avgangsholdeplass blir mer enn:

  • 20 min. forsinket på reiser under 1 time med inntil kr 500

  • 40 min. forsinket på reiser mellom 1 og 2 timer med inntil kr 750

  • 60 min. forsinket på reiser over 2 timer med inntil kr 1.000

 

Skal du bytte buss under reisen, må du beregne minst fem minutter overgangstid pluss eventuell gangtid mellom bussene.

Søk om refusjon av utlegg til taxi eller bruk av egen bil via vårt kontaktskjema

  • Last opp/ta bilde av drosjekvitteringen. Ta vare på original inntil din sak er avgjort. Er dere flere som reiser sammen er det kun en i gruppen som kan levere reisegarantikravet. Har dere spleiset på utlegget må dette gjøres opp mellom dere.

  • Legg inn kjøredistanse i skjemaet. Vi refunderer kun kjøregodtgjørelse etter statens gjeldende satser. Passasjertillegg, bompenger, parkering, ferge etc. refunderes ikke. Dersom det er flere passasjerer i samme kjøretøy er det kun sjåfør som kan sende inn søknad om refusjon av kjøregodtgjørelse
     

Frister
For at du skal kunne gjøre ditt krav gjeldene må du fylle ut og sende oss et reisegarantiskjema senest 1 måned etter hendelsen. Rett til erstatning bortfaller dersom du har oppgitt uriktige opplysninger.

Vi vil besvare din henvendelse så raskt som mulig og senest 4 uker fra vi har mottatt den.
Vi betaler ikke ut refusjon på drosje og/eller kjøregodtgjørelse til utenlandske konti.

Trenger du hjelp til utfylling er det bare å ta kontakt med vår kundeservice.

Reisegarantien er en nasjonal ordning utarbeidet av Kollektivtrafikkforeningen og Transportbedriftenes Landsforening.

Klageadgang
Som kunde kan du klage på vår avgjørelse. Klagen på beslutning skal sendes til Troms fylkestrafikk, og din sak blir da vurdert på nytt. Du kan også klage på utfallet av 2. gangs behandling. Denne klagen skal rettes til hit.

 

Billettkontroll

Billettkontroll på buss, hurtigbåt og ferge

Fra 1. januar 2017 er NOKAS ansvarlig for billettkontroll i Troms fylke på vegne av Troms fylkestrafikk.

Du er selv ansvarlig for å ha gyldig billett hele veien og legitimasjon selv om du har et Tromskort med navn og bilde. Mangel kan utløse kontrollbegyr.

For skoleelever med gratis skoleskyss er det skolekortet som er gyldig billett. På produktene "Ungdom total" eller «Fylkesbilletten» skal det være navn, fødselsdato og bilde. For øvrige billettprodukter er det ikke slike krav.

For alle billettkategorier er det nå et krav om at den reisende skal legitimere seg med offentlig godkjent legitimasjon der billetten gir aldersbestemt rabatt eller krav om honnørbillett pga. alder eller uførhet.

De som er innvilget uføretrygd (og under 67 år) må vise tilleggsinformasjon fra NAV for å få rabatt, dette gjelder også på reisen.

 

Fra 1. februar 2012 gjelder følgende for kollektivreiser i Troms:

Dersom gyldig billett eller reiseprodukt i Tromskortet ikke kan framvises ved billettkontroll, kreves en tilleggsavgift som er dobbel billettpris for reisenminimum kr 750,-.

Ugyldige billetter inndras. Ved forfalskning av billett / kort kreves en tilleggsavgift på kr 1500,-  Hvis ikke tilleggsavgiften betales på stedet vil Troms fylkestrafikk kreve et administrativt gebyr på kroner 200.Forsøk på forfalskning av billetter er straffbart, og kan medføre anmeldelse.
 

Det er legitimasjonkrav for rabatt på grunn av alder, verneplikt, uførhet, funksjonsnedsettelse eller som ledsager

Godkjent legitimasjon er:

  • Førerkort
  • Pass
  • Bankkort med bilde eller Postens id-kort
  • Soldater skal vise gyldig vernepliktsbok/Militært ID-kort  
  • Personer under 67 år som har uføretrygd, skal vise legitimasjon fra    NAV/trygdekontoret
  • Blinde skal vise legitimasjon fra Norges Blindeforbund
  • Ledsager for blinde/døvblinde skal ha ledsagerbevis

Du må løse fullprisbillett dersom du ikke kan legitimere deg tilstrekkelig for å oppnå rabattert billett. Differansen vil ikke refunderes i ettertid.

Til toppen