Nye ferger – samme kapasitet
Frem til mai 2021 er det MF «Hardingen» (1993) som midlertidig skal betjene sambandet mellom Lyngseidet og Olderdalen, båten har kapasitet til 75 kjøretøy (personbilenheter). Fra mai 2021 er det MF «Folkestad» (2005) som overtar, begge fergene har samme kapasitet som dagens ferge MF «Goalsevarre» (1982).
På sambandet mellom Breivikeidet og Svensby skal MF «Høgsfjord» (1992) erstatte MF «Jæggevarre» (2002). Fergen vil ha kapasitet på 75 kjøretøy, samme som dagens ferge. Reservefergen heter MF «Hordaland», og har kapasitet på 50 kjøretøy.
Kontrakten på de to fergestrekningene gjelder frem til 2031.
Ubemannet kiosk
En endring reisende vil merke er at det kun blir selvbetjent kiosk på fergen over Ullsfjorden. Slik blir det frem til ferga MF «Høgsfjord» blir erstattet i 2023, da blir det betjent kiosk.
Lyngenferga vil ha betjent kiosk fra oppstarten 1. januar 2021.
Elektrifisering
Hybridisering av fergedrift for Lyngen/Ullsfjord-sambandene ble vedtatt av fylkesrådet i oktober 2019. Prosjektets hovedmål er å redusere utslippet av klimagasser fra fergedriften med inntil 5000 tonn CO2 i året.
Innen januar 2023 har vi som mål å starte opp med hybridisert fergedrift på Lyngen/Ullsfjord-sambandene. Det vil si at det settes inn batterier og elektrisk motor i eksisterende ferger. Med en hybridløsning tillates det at det brukes diesel i tillegg til strøm. Både på grunn av pris og miljø er det ønskelig at fergen går mest mulig på strøm, men når nettet er nede, eller fergen ikke får tid til å lades nok er det fint å ha en reserveløsning.
Her kan du lese mer om elektrifisering av Lyngen- og Ullsfjordfergene.
MF «Folkestad»
Lyngseidet og Olderdalen fra mai 2021
MF «Høgsfjord»
Breivikeidet og Svensby fra 1. januar 2021
MF «Hardingen»
Lyngseidet og Olderdalen fra januar 2021 til mai 2021